MASAŻ LECZNICZY

Masaż klasyczny

Jest to najstarsza metoda masażu, polegająca na rytmicznym wywieraniu i zwalnianiu ucisku na tkanki miękkie za pomocą odpowiednich chwytów rąk, przesuwanych od obwodu w kierunku dośrodkowym. Jest to zabieg poprawiający ukrwienie okolicy masowanej co doskonale wpływa na rozluźnienie i poprawę elastyczności mięśni oraz odżywienie skóry. Likwiduje powstałe w wyniku przeciążenia organizmu bóle mięśni. Najczęściej wykorzystywane techniki w masażu klasycznym to głaskanie, rolowanie, rozcieranie, ugniatanie, wibracje. Regularne korzystanie z masażu poprawia samopoczucie, rozluźnia i przywraca równowagę ciała.

Wskazania do masażu klasycznego:

– zaburzenia funkcji mięśni w następstwie chorób mięśni lub stawów,
– zaniki mięśniowe wskutek porażeń nerwów obwodowych, urazów i bezczynności
– zwiększone napięcie mięśni
– przeciążenie mięśni
– zaburzenia funkcji mięśni oddechowych i niewłaściwa technika oddychania
– choroby reumatyczne
– stany po operacjach narządu ruchu
– stany po urazach
– neuralgie, zapalenia nerwów
– zaburzenia przemiany materii
– zaparcia

Masaż głęboki (Deep tissue massage)

Masaż głęboki jest formą terapii tkanek miękkich polegającej na przywracaniu prawidłowego napięcia głębokich warstw mięśni i tkanki łącznej. W przypadku przewlekłego napięcia czy przy uszkodzeniu mięśni na tkance pojawiają się zrosty (pasma tkanki które są bolesne, sztywne) mogą one występować zarówno na poziomie mięśni, ścięgien jak i więzadeł. Zrosty te mogą blokować krążenie i wywoływać ból, powodować ograniczenie ruchu, mogą być również przyczyną stanów zapalnych. Masaż głęboki poprzez rozluźnienie, wydłużenie i zlikwidowanie zrostów oraz nieprawidłowych wzorców ruchowych w układach tkanek znosi ból i przywraca prawidłowy zakres w najbardziej efektywny i najmniej obciążający pacjenta sposób. Jest on doskonałym zabiegiem uzupełniającym techniki terapii manualnej. Masaż głęboki czerpie techniki miedzy innymi z rozluźniania mięśniowo-powięziowego (myofascial relase), masażu tkanki łącznej i terapii punktów spustowych.

Masaż sportowy

Celem masażu sportowego jest zapobieganie objawom patologicznym, które mogą pojawić się w wyniku dużych przeciążeń występujących podczas uprawiania sportu. Jest jednym z elementów odnowy biologicznej. W masażu sportowym korzysta się z technik masażu klasycznego. Masaż sportowy często stanowi uzupełnienie procesu powrotu sportowca do zdrowia.

Wyróżniamy:

– masaż przedstartowy, celem masażu jest umożliwienie zawodnikowi osiągnięcia możliwie największej gotowości startowej. Masaż przed zawodami stosujemy po ostatnim masażu treningowym aż do dnia startu.
– masaż przedstartowy, inaczej zwany przedwysyłkowym. Stosujemy go bezpośrednio przed startem. Ten rodzaj masażu poprzedza rozgrzewkę. Zastosowanie odpowiednich technik masażu uzależnione jest od występowania u zawodnika apatii lub gorączki startowej.
– masaż powysiłkowy, inaczej regeneracyjny czy międzywysiłkowy, przeprowadza się go w przerwie pomiędzy poszczególnymi startami oraz bezpośrednio po zawodach sportowych. Jego zadaniem jest doprowadzenie, w krótkim czasie do stanu prawidłowego
– masaż podtrzymujący (kondycyjny) stosowany jest w okresie przejściowym tzn. na początku sezonu lub po jego zakończeniu, czyli w czasie przerwy w regularnych zajęciach sportowych

Drenaż limfatyczny

Drenaż limfatyczny jest jedną z metod leczenia fizykalnego. Zastosowanie odpowiednich rękoczynów pozwala na usprawnienie krążenia limfy przeciwdziałając powstawaniu chorób wywołanych jej zastojom, jak również likwidując obrzęki zastoinowe, zapalne i chłonne. Pozwala także na usprawnianie przepływu limfy po przebytych chorobach zakaźnych i nowotworowych, przyspieszając powrót do zdrowia.

Masaż limfatyczny częściowy może dotyczyć poszczególnych części ciała:

– twarz
– kark i głowa
– grzbiet
– klatka piersiowa
– brzuch
– kończyna dolna
– kończyna górna

Wszystkie wskazania do wykonywania masażu klasycznego, którym towarzyszą wysięki, obrzęki bądź zmiany skórne wynikające z zaburzenia krążenia limfy.

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress