MASAŻ LECZNICZY

Masaż klasyczny

Jest to najstarsza metoda masażu, polegająca na rytmicznym wywieraniu i zwalnianiu ucisku na tkanki miękkie za pomocą odpowiednich chwytów rąk, przesuwanych od obwodu w kierunku dośrodkowym. Jest to zabieg poprawiający ukrwienie okolicy masowanej co doskonale wpływa na rozluźnienie i poprawę elastyczności mięśni oraz odżywienie skóry. Likwiduje powstałe w wyniku przeciążenia organizmu bóle mięśni. Najczęściej wykorzystywane techniki w masażu klasycznym to głaskanie, rolowanie, rozcieranie, ugniatanie, wibracje. Regularne korzystanie z masażu poprawia samopoczucie, rozluźnia i przywraca równowagę ciała.

Wskazania do masażu klasycznego:

– zaburzenia funkcji mięśni w następstwie chorób mięśni lub stawów,
– zaniki mięśniowe wskutek porażeń nerwów obwodowych, urazów i bezczynności
– zwiększone napięcie mięśni
– przeciążenie mięśni
– zaburzenia funkcji mięśni oddechowych i niewłaściwa technika oddychania
– choroby reumatyczne
– stany po operacjach narządu ruchu
– stany po urazach
– neuralgie, zapalenia nerwów
– zaburzenia przemiany materii
– zaparcia

Masaż głęboki (Deep tissue massage)

Masaż głęboki jest formą terapii tkanek miękkich polegającej na przywracaniu prawidłowego napięcia głębokich warstw mięśni i tkanki łącznej. W przypadku przewlekłego napięcia czy przy uszkodzeniu mięśni na tkance pojawiają się zrosty (pasma tkanki które są bolesne, sztywne) mogą one występować zarówno na poziomie mięśni, ścięgien jak i więzadeł. Zrosty te mogą blokować krążenie i wywoływać ból, powodować ograniczenie ruchu, mogą być również przyczyną stanów zapalnych. Masaż głęboki poprzez rozluźnienie, wydłużenie i zlikwidowanie zrostów oraz nieprawidłowych wzorców ruchowych w układach tkanek znosi ból i przywraca prawidłowy zakres w najbardziej efektywny i najmniej obciążający pacjenta sposób. Jest on doskonałym zabiegiem uzupełniającym techniki terapii manualnej. Masaż głęboki czerpie techniki miedzy innymi z rozluźniania mięśniowo-powięziowego (myofascial relase), masażu tkanki łącznej i terapii punktów spustowych.

Masaż sportowy

Celem masażu sportowego jest zapobieganie objawom patologicznym, które mogą pojawić się w wyniku dużych przeciążeń występujących podczas uprawiania sportu. Jest jednym z elementów odnowy biologicznej. W masażu sportowym korzysta się z technik masażu klasycznego. Masaż sportowy często stanowi uzupełnienie procesu powrotu sportowca do zdrowia.

Wyróżniamy:

– masaż przedstartowy, celem masażu jest umożliwienie zawodnikowi osiągnięcia możliwie największej gotowości startowej. Masaż przed zawodami stosujemy po ostatnim masażu treningowym aż do dnia startu.
– masaż przedstartowy, inaczej zwany przedwysyłkowym. Stosujemy go bezpośrednio przed startem. Ten rodzaj masażu poprzedza rozgrzewkę. Zastosowanie odpowiednich technik masażu uzależnione jest od występowania u zawodnika apatii lub gorączki startowej.
– masaż powysiłkowy, inaczej regeneracyjny czy międzywysiłkowy, przeprowadza się go w przerwie pomiędzy poszczególnymi startami oraz bezpośrednio po zawodach sportowych. Jego zadaniem jest doprowadzenie, w krótkim czasie do stanu prawidłowego
– masaż podtrzymujący (kondycyjny) stosowany jest w okresie przejściowym tzn. na początku sezonu lub po jego zakończeniu, czyli w czasie przerwy w regularnych zajęciach sportowych

Drenaż limfatyczny

Drenaż limfatyczny jest jedną z metod leczenia fizykalnego. Zastosowanie odpowiednich rękoczynów pozwala na usprawnienie krążenia limfy przeciwdziałając powstawaniu chorób wywołanych jej zastojom, jak również likwidując obrzęki zastoinowe, zapalne i chłonne. Pozwala także na usprawnianie przepływu limfy po przebytych chorobach zakaźnych i nowotworowych, przyspieszając powrót do zdrowia.

Masaż limfatyczny częściowy może dotyczyć poszczególnych części ciała:

– twarz
– kark i głowa
– grzbiet
– klatka piersiowa
– brzuch
– kończyna dolna
– kończyna górna

Wszystkie wskazania do wykonywania masażu klasycznego, którym towarzyszą wysięki, obrzęki bądź zmiany skórne wynikające z zaburzenia krążenia limfy.

PUNKTY SPUSTOWE

Czym są punkty spustowe

Punkty Spustowe (Trigger point) są to miejsca zwięszkone naoięcia mięśni najczęściej w postaci guzków. Punkty te charakteryzują się wrażliwością uciskową, która prowokuje bol przeniesiony. Gdy występują tylko wrażliwość uciskowa bez przeniesienia mówimy wtedy o punktach tkliwych (tender point)

Punkty spustowe dzielimy na:

-aktywne (wywołujące bieżące objawy)

-utajone (wywołują objawy dopiero podaczas kompresji)

Jak powstają?

Punkty spustowe powstają najczęściej w wyniku niedokrwienia (ischemii) mięśnia. Sytuacja ta najczęściej wywoływana jest nadmiernym wysiłkiem mieśni, przyjmowaniem nieprawidłowej postawy ciała (długotrwałe statyczne obciążanie mięśni) lub unieruchomienie. Oprócz tego przyczynić może się również brak witaminy B12, C i żelaza.

Gdzie występują?

Punkty sputsowe mogą występować nie tylko w mięśniach ale również w ścignach, więzadłach czy okostnej.

Sposoby leczenia punktów spustowych

-kompresja niedokrwienna: wykonanie stałego ucisku na aktywny punkt spustowy do ustania dolegliwości. Technika ta pozwala na intensywne zwiększenie ukrwienia okolicy punktu spustowego.

-techniki energizacji mięśniowej: jest to rozciąganie zajętych mięśni przy wykorzystaniu m.in. poizometrycznej relaksacji mięśniowe czy skurczu izokinetycznego

-Pozycyjne rozluźnianie: połączenie kompresji niedokrwiennej z ułożeniem pacjenta w maksymalnie rozluźnionej pozycji do momentu zaniknięcia bólu spowodowanego kompresją.

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress